Yhdistys

Turun Maalarimestariyhdistys ry

Turun Maalarimestariyhdistys – nuorekas, 120-vuotias

Turun maalarimestariyhdistys on pääasiassa Turun talousalueella toimivien pintaurakointialan yrittäjien etujärjestö. Yhdistys on jäsenenä valtakunnallisessa Pintaurakoitsijat ry:ssä, johon kuuluu yli 300 sellaista alan yritystä, jotka ovat sitoutuneet noudattamaan työntekijäjärjestöjen kanssa solmittuja sopimuksia ja haluavat myös itse osallistua ammattialan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.

Turun maalarimestariyhdistys on yksi vanhimmista yhdistyksistä ja perustettu vuonna 1902. Toimintaan kuuluvat säännöllisesti järjestettävät kokoukset, opintomatkat, koulutus- ja virkistystilaisuudet.

Pintaurakoitsijat ry

Yhteistyötä Turun Ammattiopistosäätiön kanssa

Yhdistys omistaa kiinteistöosakkeita Läntinen Rantakatu 27:stä sekä Hämeenkatu 24:stä. Ensin mainittu tila hankittiin aikoinaan yhdistyksen kerhotilaksi, mutta on tällä hetkellä vuokrattuna ravintola- ja toimistokäyttöön. Jälkimmäinen tila on hankittu yhdessä Turun Ammattiopistosäätiön kanssa ja siihen liittyen toteutettiin Taitojen Aika -niminen yhteishanke, jonka tavoitteena oli palauttaa kuuluisan turkulaisen koristemaalarin ja aikansa vaikuttajan Samuel Koskisen asuin- ja liikerakennus sille kuuluvaan arvoonsa. Näihin tiloihin valmistui yhdistykselle pääasiassa toimisto- ja kokoustiloja joissa voidaan esitellä myös aidoissa kohteissa kaikkea sitä, mitä voidaan saada aikaan vain ammattimaalareiden taidoilla ja osaamisella.

Yhdistys toimii läheisessä yhteistyössä Turun Ammattiopistosäätiön ylläpitämän ammattioppilaitoksen sekä EU:n rakennerahastojen turvin toimivan Kehittämiskeskus Oltermannin kanssa. Yhdessä onkin järjestetty jäsenkunnalle mm. lukuisia koulutustilaisuuksia. Myös ammattiperinteiden vaalimiseen on nimetty erillinen ryhmä, samoin juhla- ja vapaa-ajan toimintaan. 120-vuotiaassa ei siis todellakaan näy väsymisen merkkejä – pikemminkin päinvastoin, vuodet tuntuvat vain virkistävän Turun maalarimestariyhdistyksen toimintaa.